środa, 29 maja 2019

Jak wzmocnić nasz układ odpornościowy?

Jak wzmocnić nasz układ immunologiczny?

Układ odpornościowy możemy podbudować nie tylko stosując zdrową dietę dopasowaną do potrzeb naszego organizmu, ale także poprzez aktywność fizyczną (należy ćwiczyć każdego dnia przez pół godziny), pozytywne myślenie i relaks w postaci odpowiedniej ilości snu. Z kolei do spadku odporności naszego organizmu może przyczynić się stres, źle dobrana dieta lub niedbałość w dostarczaniu odpowiedniej ilości pożywienia w ciągu dnia lub niedożywienie.


Jaką rolę pełnią przeciwutleniacze i jak powstają wolne rodniki?

Przeciwutleniacze zmniejszają ilość szkodliwych substancji, które powstają w naszym organizmie czyli wolne rodniki. Warto pamiętać, że na powstawanie wolnych rodników ma oddziaływanie np. dym z papierosów czy zanieczyszczone powietrze. Nasz układ odpornościowy sam potrafi bronić się przed wolnymi rodnikami wytwarzając własne antyoksydanty, ale my z kolei sami możemy go wspomóc poprzez spożywanie odpowiednich produktów.

Jakie produkty powinniśmy włączyć do naszej diety?

Istnieje wiele produktów, które mają bardzo ważne znaczenie dla wzmocnienia naszego organizmu. To produkty bogate w przeciwutleniacze, które stanowią barierę obronną przeciwko infekcjom. Związki fitochemiczne, czyli przeciwutleniacze (antyoksydanty) znajdziemy w owocach i warzywach. Bez spożywania owoców i warzyw nasz organizm jest osłabiony, a co za tym idzie bardziej podatny na choroby. 

  • Produkty bogate w witaminę A są dobre dla naszej skóry, bo chronią ją przed rakiem, ale i opóźniają tempo jej starzenia się. Witaminę A znajdziemy w wątróbce, pełnotłustym mleku, nerkach, nabiale, tłustych rybach.
  • Produkty bogate w Żelazo powinniśmy spożywać, bo brak tego pierwiastka w naszym organizmie powoduje zmniejszenie odporności na infekcje. Żelazo znajdziemy w czerwonym mięsie, wątróbce, warzywach o ciemnych liściach czyli np. szpinaku i natce pietruszki, żółtku jaj, mleku, rybach i krewetkach oraz w owocach bogatych w witaminę C czyli cytrusy, truskawki, kiwi i czarna porzeczka i warzywach jak papryka i brukselka. Przyswajanie Żelaza utrudniają picie kawy i herbaty oraz spożywanie nabiału. 
  • Berta-karoten znajdziemy w cytrusach, mango, szpinaku, brokułach, pomarańczowych, ciemnozielonych i żółtych owocach: melony, mango, marchew, szpinak, dynia, brokuły, morele. 
  • Witamina E to przede wszystkim żółtka jaj, nasiona, oleje nasion, orzechy, awokado, margaryna. 
  • Witamina C to pomarańcze, cytryny i grejpfruty. 
  • Cynk znajdziemy w ostrygach, pełnoziarnistym pieczywie, pestkach dyni. 


Naturalna i bezpieczna formuła antyoksydacyjna to NoOxi https://www.grinday.com/pl/sklep/35-nooxi-formula-antyoksydacyjna.html
Dzięki zawartości dużej ilości bardzo silnych antyoksydantów, dostarcza do naszego organizmu bezcenne przeciwutleniacze spowalniające procesy starzenia się komórek. Jest jednym z najważniejszych składników diety antyrakowej. Zwalcza wolne rodniki oraz redukuje stres oksydacyjny. Produkt odpowiedni dla wegetarian, a jego zalety to:

  • Usuwa wolne rodniki
  • Kluczowy element diety antyrakowej
  • Spowalnia procesy starzenia się organizmu
  • Redukuje stres oksydacyjny
  • Zmniejsza ryzyko uszkodzenia DNA
  • Podnosi odporność organizmu
  • Wspomaga układ krążenia
  • Zapobiega rozwojowi chorób określanych jako cywilizacyjne ( w tym nowotwory)
  • Brak sztucznych barwników ( dwutlenek tytanu)

Czy wiecie, że w 1 kapsułce zawartych jest aż 13 składników?


  • Kwercetyna
  • Ekstrakt z kłącza ostryżu długiego
  • Ekstrakt z pestek winogron
  • Ekstrakt z pestek granatu
  • Ekstrakt z owoców pomidora zwyczajnego
  • Ekstrakt z korzenia rdestowca ostrokończystego
  • Koenzym Q10
  • Witamina D
  • Witamina E
  • Witamina C
  • Folian
  • Witamina B12
  • Selen








Zadbajcie o swoje zdrowie, bo:
Szlachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz.
Tam człowiek prawie
Widzi na jawie
I sam to powie,
Że nic nad zdrowie
Ani lepszego,
Ani droższego…”

(Jan Kochanowski, Na zdrowie).

sobota, 25 maja 2019

Sałatka makaronowa z rukolą, pomidorkami i czarnymi oliwkami

Nie marnujcie żywności. Gdy zostanie Wam nieco makaronu, przygotujcie pyszną sałatkę w stylu włoskim z dodatkiem oliwy z oliwek aromatyzowanej czosnkiem. Szybka i idealna na wynos sałatka.

Sałatka makaronowa świetnie smakuje z listkami młodej botwinki i rukolą. Tak naprawdę dodatki do niej to już Wasz wybór, można eksperymentować lub wykorzystać składniki, które są akurat pod ręką.


Sałatka makaronowa z rukolą, pomidorkami i czarnymi oliwkami

sobota, 18 maja 2019

Makaron soba ze smażoną cukinią i zielonymi szparagami

Jak nigdy, w tym roku często przygotowuje przepisy z zielonymi szparagami. Są pyszne, a najbardziej smakują mi ten z cienkimi łodyżkami.

Najlepsze według mnie są lekko podsmażone, tak, aby pozostały chrupiące.

Na bazie zielonych szparagów przygotowałam dzisiejszą ekspresową kolację z makaronem soba i cukinią. Wszystko posypane czarnym sezamem, z sosem teriyaki i dymką.



Makaron soba ze smażoną cukinią i zielonymi szparagami

Focaccia z czarnym sezamem

Focaccię robię bardzo często, w rożnych wersjach. Dzisiaj przygotowałam taką z czarnym sezamem, w kwadratowej foremce, a praktycznie naczyniu żaroodpornym.

Z tego przepisu można przygotować jedną dużą blachę focacci lub kilka małych - z mojego naczynia 15x15 cm otrzymałam trzy malutkie focaccie.

Zawsze używam tylko świeżych drożdży, ciasto pięknie wyrasta, a smak jest naprawdę lepszy, w porównaniu z tym przygotowywanym na suchych drożdżach.


Focaccia z czarnym sezamem

piątek, 17 maja 2019

Ekspresowy makaron ze smażonymi warzywami

Ekspresowy makaron ze smażonymi warzywami, lubię szybkie ale treściwe dania, a to właśnie takie jest! 


Ekspresowy makaron ze smażonymi warzywami

Leniwe z ciepłym sosem malinowym

Lata nie jadłam leniwych. Dzisiaj przygotowałam je po raz pierwszy sama, nareszcie! Wszystko dzięki temu, że data ważności białego sera powoli się kończyła, a ja tak naprawdę nie miałam pomysłu na obiad. 

Leniwe podałam z ciepłym sosem malinowym, który zrobiłam z dżemu. Od dzisiaj zdecydowanie częściej będę robiła leniwe w rożnych wydaniach, także na słono, bądźcie czujni!

Muszę jednak przyznać, że kuchnia polska to nie jest moja ulubiona kuchnia, lubię ostatnio szczególnie azjatyckie klimaty. 


Leniwe z sosem malinowym

czwartek, 16 maja 2019

Naleśniki z masłem orzechowym i bananami

Bardzo lubię smażyć naleśniki, im więcej tym lepiej. Sprawia mi to sporo radości. Zwykle robię naleśniki w wersji na słono, bo taka najbardziej mi odpowiada. W dzieciństwie najczęściej jedliśmy naleśniki z białym serem, tartym jabłkiem czy z dżemem.

Dzisiaj miałam ochotę na coś innego, czyli po raz pierwszy zrobiłam naleśniki z masłem orzechowym i bananami. Posypane sezamem i skropione miodem. 


Naleśniki z masłem orzechowym i bananami

wtorek, 14 maja 2019

Makaron soba z brokułami, groszkiem cukrowym i sezamem

Coraz częściej przygotowuję dania inspirowane Azją, zwłaszcza wtedy, gdy mam chwilowo ochotę na coś innego niż kuchnia włoska.

Dania azjatyckie są szybkie w przygotowaniu, a mnie najbardziej zachwyca, podobnie jak w kuchni włoskiej, smak i różnorodność makaronów.


Makaron soba z brokułami, groszkiem cukrowym i sezamem

niedziela, 12 maja 2019

Sałatka z brokułami i jajkiem w koszulce

Nie ma nic lepszego niż leniwe, weekendowe śniadanie z jajkiem w roli głównej.
Ostatnio często jem jajka na śniadanie w rożnych postaciach, a najcześciej jako dodatek do sałatek. 


Sałatka z brokułami i jajkiem w koszulce



Koktajl z mango z bananem i pomarańczą

Koktajl z mango z bananem i pomarańczą to najlepszy koktajl jaki piłam w tym roku! I ten kolor!Taki koktajl można zamrozić i przygotować sorbet, będzie  idealny na gorące, letnie dni.


Koktajl z mango z bananem i pomarańczą

poniedziałek, 6 maja 2019

Makaron z jajkiem i szpinakiem w stylu azjatyckim

Makaron z jajkiem i szpinakiem w stylu azjatyckim to propozycja dla wszystkich tych, którzy nie lubią jeść na mieście, a w domu mają mało czasu na gotowanie. Trzy składniki i tyle dobrego jedzenia! 

Czasem przyda mi się odpoczynek od włoskiego jedzenia. Wtedy mam ochotę na dania inspirowane kuchnią azjatycką. Sięgam wówczas po makaron azjatycki i dodatki, które mam pod ręką.


Makaron z jajkiem i szpinakiem w stylu azjatyckim

Pieczona owsianka z bananami i marakują

Pieczona owsianka z bananami jest pyszna. Kto robił ten zna ten smak! Tym razem wzbogaciłam smak pieczonej owsianki o miąższ z marakui. 


Pieczona owsianka z bananami i marakują

piątek, 3 maja 2019

Spaghetti z grillowanym kurczakiem i cukinią

Spaghetti z grillowanym kurczakiem i cukinią to mój majówkowy hit 2019! Dla mnie nie jest ważna pogoda za oknem, bo na moim talerzu zawsze jest słonecznie. 

Dzisiaj przygotowałam szybki obiad, w części z patelni grillowej. Grillowane kawałki soczystego kurczaka, plastry cukinii, spaghetti, zielony groszek i oliwki. Nie zabrakło posiekanej natki z pietruszki.

Oliwę na patelni grillowej aromatyzowałam ząbkami czosnku, które grillowane smakują doskonale. Próbowaliście kiedyś grillowanego czosnku w łupinach?




Domowy hot dog

Weekend przed nami, może skusicie się na pyszne i domowe hot dogi?


Domowy hot dog
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...